Hvis man starter en virksomhed alene, eller med en enkelt ven eller to, så er der typisk behov for, at man sammen kan løfte alle de opgaver der er behov for i en virksomhed. Nogen er nødt til at kunne skaffe de nødvendige materialer, nogen skal kunne sammensætte den på den rigtige værdiskabende måde, nogen skal forstå markedet og noget skal kunne sælge det til kunderne. Det kan specielt være hårdt og uoverskueligt hvis man er en enkelt person, der skal løfte alle disse opgaver. Men det er noget der er lykkedes mange gange: folk har startet deres virksomhed op fra bunden, uden en stor startkapital og uden specialiserede ansatte. Det er imponerende, og helt sikkert noget der bør roses.
Udfordringen er dog, at det kan være svært at slippe den tankegang, der lagde fundamentet for opstarten af virksomheden. Når man starter en virksomhed fra bunden af, så er man nødt til at kunne gøre alting selv: der er ikke andre muligheder. Du har ikke råd til at hyre andre til at gøre det. Selv hvis man er succesfuld, og begynder at lave en god profit, kan det godt være svært at ryste dette af sig. Men de fleste finder ud af det på et tidspunkt: virksomheden kan kun vokse, hvis det hele ikke afhænger af dig. Ellers er du en flaskehals: virksomheden kan ikke producere mere end du kan producere. Det sætter et alt for lavt loft på virksomheden.
Når man indser dette begynder man typisk at hyre folk til virksomheden. Man hyrer en god sælger, nogle gode arbejdere og måske en konceptudvikler. Gør man det rigtigt godt, så finder man ud af hvor man selv kan bidrage med mest værdi til virksomheden, og sørger for at alle andre opgaver klares af nogle andre. Specialisering indenfor virksomheden er vejen frem: hvis alle bruger deres tid og energi der, hvor de bidrager mest, så er virksomheden så effektiv som muligt.
Men mange stopper der. De tror at det at ansætte mennesker og udlicitere opgaver til dem, er det sidste skridt. Så skal man bare ansætte flere og flere, og så vil virksomheden blive mere og mere succesfuld. Men det er ikke tilfældet: her rammer du nemlig også et loft.
Det giver nemlig ikke mening at have alt inde i virksomheden. Tænk over det: både du, og alle dine ansatte, går sandsynligvis til frisør med jævne mellemrum. Ville det give mening for din virksomhed at ansætte en frisør? Nej da! At betale en fast løn til en person, der bidrager med noget til virksomheden og dens ansatte der ligger langt udenfor jeres kerne-kompetencer, er fuldstændigt irrationelt.
Så hvorfor insisterer så mange virksomheder på at have deres egne sælgere og deres egen markedsføringsafdeling? Hvis du driver en frisørsalen, så giver det mening at have frisører ansat. Hvis du driver et markedsføringsbureau, så giver det mening at have sælgere og marketing personale ansat. Men hvis du laver noget som helst andet end det, så giver det ikke nogen mening at fastansætte personer i de roller. Du bør i stedet betale en fast engangs-pris hver gang du skal klippes, og betale en aftalt pris med et eksternt marketing bureau for den markedsføring der skal udføres. Det er samme princip igen: se virksomheden som en specialiseret enhed, der bør fokusere på det område de gør bedst, og ?ansæt? – altså udliciter ? så de andre opgaver, til andre specialiserede enheder.